Artikel Energeia: Den Helder wil komend jaar kleine elektrolyser operationeel hebben

Port of Den Helder en Engie werken aan de bouw van een elektrolyser voor de productie van groene waterstof. De installatie, die zal draaien op een nog aan te leggen zonnepark in de regio, moet over een jaar operationeel zijn. Op die manier hopen de bedrijven het vrachten scheepvaartverkeer rondom de haven van Den Helder te verduurzamen.

De elektrolyser moet in de Kooyhaven komen te staan. De initiatiefnemers mikken op een vermogen tussen de 1 MW en de 1,5 MW. Dat is beperkt in vergelijking met de vele grootschalige projecten in binnen- en buitenland die de afgelopen twee jaar zijn aangekondigd, maar het verschil is dat Port of Den Helder en Engie veel dichter bij realisatie zijn; zij hopen dat de installatie al in de eerste helft van komend jaar operationeel kan zijn, zeggen zij in gesprek met Energeia.

Daarnaast werken de bedrijven aan een zonnepark daar niet ver vandaan, op industrieterrein Oostoever nabij het complex van de NAM. Het park heeft een beoogd opgesteld vermogen van tussen de 2,6 MWp en 3 MWp. De stroom wordt ingevoed op het net van Liander, waarop ook de elektrolyser is aangesloten. Het plan is de productiemomenten af te stemmen op de capaciteit van het net; op die manier kan de elektrolyser helpen bij het voorkomen of oplossen van congestie. De waterstof wordt op een tankstation van Total verkocht aan gebruikers in weg- en watertransport.

“We realiseren ons dat we hiermee vroeg in deze markt zitten, zowel op de weg als op het water”, zegt Kees Turnhout van Port of Den Helder. “Maar één ding is duidelijk: wij zijn een Waddenhaven en ik verwacht dat juist in deze regio strengere emissie-eisen zich als eerste zullen aandienen. Dat betekent dat iedereen die hier opereert, daarover aan het nadenken is. We zeggen: die markt komt eraan en het is goed die nu al te bedienen.” De bedrijven zijn reeds in gesprek met vervoerders.

Opnieuw uitvinden
Het groenewaterstofproject staat niet op zichzelf, maar maakt deelt uit van een verduurzamingstraject dat Port of Den Helder samen met Engie heeft uitgestippeld. De haven vaart voor een belangrijk deel op de offshore gasindustrie, een sector die langzaam maar zeker zal verdwijnen. Dat betekent dat Port of Den Helder zich opnieuw moet uitvinden.

Het bedrijf ziet vooral kansen in het bedienen van de wind- en waterstofsector op de Noordzee en van partijen die zich bezighouden op de opslag van CO₂ in lege gasvelden. In die context zou het wat vreemd zijn als het transport in de regio zich niet aanpast en blijft rijden en varen op diesel en stookolie.

“Drie jaar geleden zijn wij met elkaar in contact gekomen en hebben we besproken welke kansen er liggen om verduurzaming concreet te maken”, zegt Pieter Blok van Engie. “Het is gemakkelijk om percentages en getallen te noemen, maar het maken van een actieplan is best een uitdaging. Wij hebben bekeken hoe de haven zijn eigen activiteiten kan aanpassen, maar ook die van de partijen waarvoor het gastheer is. In het begin hebben we vooral veel kennis gedeeld, nu ligt er een volwassen plan waarin we met anderen samenwerken. We hebben een zaadje geplant en tot ontkiemen gebracht.”

Blauwe waterstof
Eerder maakte Den Helder al plannen voor de bouw van een blauwewaterstoffabriek. Oorspronkelijk zou die in 2024 of 2025 gereed moeten zijn, inmiddels mikken de initiatiefnemers op 2027. Het havenbedrijf doet dit samen met onder meer Gasunie, de NAM, de gemeente Den Helder en de provincie Noord-Holland. Bij de presentatie van dit idee verkondigden de initiatiefnemers dat het de opmaat zou vormen naar de grootschalige offshore productie van groene waterstof. Zoals het zich nu laat aanzien, is de –bescheiden- elektrolyser op land jaren eerder in bedrijf.

Verder werden, als onderdeel van het traject met Engie, eerder ook negentien walstroominstallaties in de haven aangelegd.

Wil je meer weten over dit project, dan lees je dat hier.