Minister Mark Harbers op bezoek bij de waterstofproeftuin

Op maandag 7 november heeft Mark Harbers, minister van infrastructuur, een bezoek gebracht aan de Port of Den Helder. Hij was hier op uitnodiging van de Raad van Advies Waddenzeehavens. De Port of Den Helder en de Eemshaven zijn sleutelhavens voor de energietransitie in Nederland. Tijdens dit werkbezoek nam Harbers eerst deel aan een rondetafelgesprek met de havendirecteuren van de havens van Den Helder en Lauwersoog en de trekker van het Programma Green Shipping Waddenzee. Daarna kreeg hij een vaartocht door de haven en een introductie in de waterstofproeftuin waar de C-boat en de watertaxi, die varen op waterstof onder de aandacht werden gebracht. 

Uitdagingen voor havens en bedrijven
De havens en de verschillende bedrijven daaromheen zien de noodzaak van verduurzaming, maar deze verduurzaming kent de nodige uitdagingen. In het rondetafelgesprek werden de uitdagingen van de havens besproken. De hoofdboodschap: laten zien dat het noorden bruist van de innovatieve initiatieven en dat de overheid meer zou moeten doen om dit te faciliteren.

Jacoba Bolderheij, directeur van Port of Den Helder vertelde dat het door de enorme Noordzee windambities cruciaal is om meer ruimte in de havens; de havens kunnen straks de ambities niet mee aan. In Den Helder werken we aan een herinrichting van de haven; en omdat de transitie (en defensie) een nationale ambitie en taak is, vragen we aandacht van het Rijk bij die herinrichting van de haven. Dit werd door de minister genoteerd.

Ook Leo van den Burg, programmamanager van Programma Green Shipping Waddenzee en FME gaf aan dat “Het ministerie heeft aangegeven dat er onvoldoende kennis en begeleiding beschikbaar om de pilots met zogenoemde low flashpoint fuels (waterstof en methanol) te certificeren. Vooral voor de visserij geeft dit problemen.” Harbers erkende dat de overheid meer kan doen met het toelaten van pilots. Harbers sloot af met de woorden: “de boodschap van deze dag is duidelijk overgekomen.”

Waterstofproeftuin Den Helder
Na het tafelgesprek volgde een rondvaart met Harbers waar ook gesproken werd met de ontwikkelaars van de en de C-boat en de watertaxi, varend op waterstof. In Den Helder is de komende maanden een proeftuin waar getest en ervaren kan worden wat varen op h2 betekend. De toekomst van maritiem transport is varen op waterstof. In de waterstofproeftuin kunnen potentiële gebruikers en andere stakeholders uit de keten, kennis maken met de mogelijkheden en uitdagingen in een proeftuin-omgeving in de Port of Den Helder. Op deze manier kunnen zij, op basis van eigen ervaringen en proefnemingen een onderbouwde keuze maken om deze transitie naar waterstof onderdeel te laten zijn van hun toekomstige bedrijfsvoering.