H2 Ecolution als voorbeeld voor viskotters

Harm Post (Haven van Lauwersoog) en Albert Keizer (NG Shipyards) laten aan omroep Flevoland de Ecolution zien als voorbeeld hoe een schip omgebouwd kan worden om op waterstof te varen. Hierna willen ze een kotter om gaan bouwen. “Het kan. Het kan en je móét viskotters ombouwen om op waterstof te gaan varen.” aldus Post.

De vraag die speelt bij vissers is of het mogelijk is om een week lang op vol vermogen te varen. Er is uitgerekend dat je dan 900 kilo waterstof nodig hebt. Dat kunnen de kotters aan boord kwijt, omdat elektromotoren veel kleiner zijn.
Het is interessant voor een visser om op waterstof te gaan varen, omdat er veel lagere onderhoudskosten zijn.

Bovendien lift hij mee op een maatschappelijke ontwikkeling, die een andere nadruk legt op hoe er aan voedsel wordt gekomen. De samenleving accepteert niet meer over 20 jaar dat je hier, in het werelderfgoed de Waddenzee, vaart met kwalmende dieselmotoren. Binnen nu en een paar jaar is de tijd van op diesel varende kotters is voorbij. Dit besef is er ook al bij bedrijven.